Het zal je niet ontgaan zijn dat het op dit moment lastiger is om aan jouw droombaan te komen. De huidige wereldeconomie en politiek maken dat jij 1 van de 100 of meer geïnteresseerden bent bij sollicitaties. Hoe maak jij nu als startende professional het verschil? Het bewust en gericht inzetten van je Personal Brand levert resultaat. Dus start vandaag nog!
Personal Branding is voor mij geen Social Media. Google maar eens op deze term en dat is wat het eerst naar boven komt. Social Media is echter wel een communicatiekanaal, één van de velen die je kunt benutten om je merk zichtbaar te maken. Maar daar zit wat mij betreft een stap voor! Kijk eerst maar eens eerlijk in de spiegel. Personal Branding betekent dus voor mij een ‘fingerprint’ oftewel blauwdruk van jezelf, op de lange termijn. Die met je mee ontwikkelt. Het is het zichtbaar maken van je eigen passies, ambities, talent, kwaliteiten maar ook je prestaties en ervaring. Ambassadeurschap voor jezelf, wat van invloed is op jouw gunfactor en het succes in je werk. Dus dicht bij jezelf blijven.
Als psycholoog/trainer start ik bij de binnenkant en eindig ik aan de buitenzijde. Want of we nu willen of niet, we maken continu een eerste indruk en 'branden' ons dus altijd. Onderstaand tref je een aantal suggesties aan. Besef dat je in eerste instantie het verschil maakt vanuit je persoonlijkheid en uitstraling en dat inhoud er pas later toe doet…. Bij de tweede indruk!
Via onderzoeksfeiten en economische trends maak ik professionals bewust van de noodzaak van Personal Branding. Dus het eerste huiswerk is een praktische stap om e.e.a. te kaderen:
Je kunt denken dat je op een bepaalde manier overkomt, maar hoe vaak toets je dit in de praktijk? Belangrijk is het dus om voor je zelf het volgende te inventariseren:
Durf je Personal Brand te laten zien! Juist als je meer inhoudelijk of wat meer introvert bent ingesteld, is het van belang je te realiseren dat jij als potentiële collega bekeken wordt. Kun je met jou lachen? Of even een robbertje vechten? Uit ervaring weten we dat emoties verkopen, anders zouden grote merken niet zo sterk zijn. Tevens is het essentieel dat je communicatiekanalen kiest die bij jou passen en dat jij sturing houdt. Dus maak de volgende afweging: