Een Business Course is een soort kennismaking tussen laatstejaars studenten en bedrijven. Meedoen aan een Business Course helpt je om een bedrijf te leren kennen en om er achter te komen of je bij het bedrijf past. Bijna het hele jaar door worden Business Courses georganiseerd in binnen- en buitenland. Maar hoe zorg je dat deelname aan een Business Course succesvol verloopt? Met de volgende tips kun je indruk maken.
Het is belangrijk om tijdens een Business Course er goed verzorgd uit te zien. Een eerste indruk wordt namelijk mede bepaald door je uiterlijke vertoning. Toch is het per bedrijf verschillend wat er qua kleding van je verwacht wordt. Zorg ervoor dat je op alle mogelijke momenten voorbereid bent: van casual tot formele kleding.
Voor mannen geldt: een pak is altijd goed. Maar denk ook aan een iets toegankelijkere outfit
die toch netjes is: bijvoorbeeld een nette broek of jeans met een overhemd en misschien een stropdas. Zorg er altijd voor dat je er representatief uit ziet, dus nette schoenen zijn altijd een
must.
Voor vrouwen geldt: het is niet altijd noodzakelijk om bijvoorbeeld in een jurkje of mantelpakje gezien te worden. Tijdens een Business Course voldoet ook een nette broek met een blouse en een paar mooie hakken. Mocht je niet de hele dag op hakken kunnen lopen, dan kun je altijd nette platte schoenen meenemen.
Natuurlijk zijn er ook een aantal outfit-tips die voor iedereen gelden tijdens een Business
Course:
Tijdens een Business Course werk je vaak in een groep en wordt er van je verwacht dat je in teams kunt werken en discussiëren. Belangrijk dus dat je je bewust bent van de groepsdynamiek tijdens de Business Course. Er zijn altijd deelnemers die zich actief betrekken bij discussies of presentaties, zo ontstaat er ook vaak op natuurlijke wijze een ‘leider’. Een leider moet de juiste capaciteiten hebben: overzicht kunnen houden en zich kunnen gedragen als een echte teamplayer om zo anderen actief bij discussies of opdrachten te betrekken. Je hoeft niet per se het voortouw te nemen als je daar geen behoefte aan hebt. Het kan bijvoorbeeld niet in je karakter passen, maar dat wil niet zeggen dat je het dan niet goed doet tijdens de Business Course. Je hoeft niet dominant aanwezig te zijn maar je kunt bijvoorbeeld wel proberen om tijdens een discussie een scherpe vraag te stellen. Tijdens een Business Course wordt er vaak ook gelet op hoe je functioneert in een divers team. Daarnaast let men vaak op een paar ‘vaste’ eigenschappen die tijdens een discussie naar voren kunnen komen: analyserend vermogen, overtuigingskracht, inlevingsvermogen en leiderschap. Vaak zoekt een bedrijf niet alleen intelligente mensen maar ook kandidaten die de juiste sociale en emotionele skills hebben.
Tijdens een Business Course zoeken bedrijven naar kandidaten die passen bij het profiel van
hun organisatie. Een Business Course helpt hen om zo de persoonlijke eigenschappen en
drijfveren van de kandidaten te weten te komen. Jezelf goed presenteren is daarom niet alleen belangrijk maar ook van essentieel belang. Zorg er dus voor dat je altijd een goede presentatie van jezelf paraat hebt. De beste manier om dat te doen is door middel van een Elevator
Pitch. Een kort praatje waarin je vertelt wie je bent en waar je goed in bent. Hiervoor is het
belangrijk dat je voorbereid bent op verschillende soorten vragen. Zorg dat je in ieder geval
iets kunt vertellen over de volgende onderwerpen:
Vergeet niet om het kort te houden en altijd je pitch te eindigen met een vraag, zo creëer je de
mogelijkheid voor het voeren van een gesprek.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat is misschien wel het belangrijkste wanneer je een Business Course gaat doen. Zorg dat je je verdiept hebt in het bedrijf en scherpe vragen kunt stellen. Een goede voorbereiding laat namelijk zien dat je gemotiveerd bent om voor een bedrijf te werken en zorgt ook voor het achterlaten van een goede indruk. Het stellen van
scherpe vragen kan hier ook aan bijdragen. Denk aan vragen die te maken hebben met de
visie van het bedrijf of het profiel van de kandidaat die ze zoeken. Laat zien dat je weet wat de
achtergrond van het bedrijf is, wat hun positie op de markt is en waar nog eventuele kansen liggen. Zo kom je niet alleen geïnteresseerd maar ook zelfverzekerd over en profileer je
jezelf direct tijdens de Business Course.