Sollicitatietips Deel 3: Na het gesprek

Of je nou een starter, student of young professional bent, iedereen kan tijdens het solliciteren wel wat steun gebruiken. Om je te helpen bij je zoektocht naar een baan, hebben we een serie artikelen met sollicitatietips geschreven. In elk deel vind je een aantal tips en adviezen gericht op één van de verschillende fasen binnen het sollicitatieproces. Dit derde deel richt zich op de fase na het sollicitatiegesprek.

Gesprek evalueren

Sollicitatiegesprekken zijn situaties die de meeste mensen maar enkele keren meemaken, waardoor je er over het algemeen weinig ervaring in krijgt. Met name voor starters is het belangrijk zo veel mogelijk te leren van elk gesprek. Wij raden dan ook altijd aan om je gesprek te evalueren.

Evalueer je sollicitatiegesprek door de vragen die je moeilijk vond op een rijtje te zetten en hier pakkende antwoorden op te verzinnen. Evalueer daarnaast je lichaamstaal, je gemoedstoestand en elk ander belangrijk onderdeel van het gesprek. Ging het zoals je het had verwacht? Zo niet, hoe kan je hier verbetering in aanbrengen? Door deze punten zorgvuldig door te nemen, kan je voor eventuele volgende gesprekken je prestatie verbeteren.

Referenties op de hoogte stellen

Een referentie is een uitstekende manier om je kwaliteiten te onderstrepen. Het komt echter vaak voor dat referenties al jaren oud zijn. Mocht het bedrijf dan besluiten om een referentie na te gaan is er de kans dat de schrijver inmiddels ergens anders werkt of de sollicitant niet meer herinnert. Het is hierdoor mogelijk dat een referentie waarde verliest of erger nog: dat de recruiter onnodig achterdochtig wordt.

Wanneer je gebruik maakt van referenties is het verstandig om contact op te nemen met de personen die je hebt genoemd. Door dit te doen zorg je ervoor dat ze weten dat je hen referentie gebruikt en dat ze voorbereid zijn op een mogelijke oproep. Mochten er referenties tussen zitten van personen die je al jaren niet gesproken hebt, is het handig om een korte samenvatting van je loopbaan bij het bedrijf door te nemen. Volg deze link voor meer informatie over netwerken en referenties.

Follow up e-mail

Doorgaans hebben recruiters meerdere sollicitatiegesprekken op één dag. Een manier om je te onderscheiden van andere sollicitanten is het versturen van een follow-up mail. In deze mail bedank je de recruiter voor het gesprek, laat je merken dat je nog steeds erg geïnteresseerd bent in de functie en waarom jij de meest geschikte kandidaat bent.

Schrijf een korte en krachtige mail met de hierboven genoemde punten en verstuur de mail binnen 24 uur na het sollicitatiegesprek. Het is vanzelfsprekend dat deze mail geen schrijf- en spelfouten mag bevatten, kijk deze dan ook meerdere malen na. Lees ook meer over de follow up van een sollicitatiegesprek.

Wanneer nabellen?

Doorgaans zullen er een of twee weken overheen gaan voordat je een reactie krijgt. Het komt echter ook voor dat er vanwege verschillende redenen geen reactie volgt. Doordat sollicitanten niet zeurderig over willen komen, voelen veel zich bezwaard om het bedrijf op te bellen.

De beslissingsperiode is per vacature verschillend. Bij een snelle procedure kan je al binnen twee weken een reactie krijgen. Het komt echter ook vaak voor dat er drie tot zes weken overheen gaan. Mocht je vooraf geen indicatie hebben gekregen, dan is het heel normaal om na drie weken het bedrijf op te bellen. Het is wel belangrijk dat je tijdens het bellen vriendelijk en geduldig blijft.

Meer informatie

Het volgende en laatste deel binnen deze serie van sollicitatietips richt zich op het solliciteren anno nu. Wil je meer lezen over de verschillende gesprekken die plaats kunnen vinden na het sollicitatiegesprek? Bekijk dan de volgende links over het tweede sollicitatiegesprek, het assessment en het arbeidsvoorwaardengesprek.

Lees ook:

Sollicitatietips Deel 1: Voor het gesprek
Sollicitatietips Deel 2: Het sollicitatiegesprek

Vacatures in

ICT
Finance
Management
Techniek
Juridisch
Gezondheidszorg