Hoe stel je een goed CV op

Je hebt maar een paar seconden om met je CV indruk te maken op de recruiter. In één oogopslag moet de recruiter dan ook kunnen zien waarom je de geschikte kandidaat bent voor de functie bent. Dat doe je vooral door bewijzen te leveren van jouw kwaliteiten en vaardigheden. Bewijzen in de vorm van resultaten die je hebt behaald, maar ook van testimonials waarin een ander juist uitlegt waarom jij zo goed bent.

CV CHECK

Het doel van het curriculum vitae is dat de recruiter een goed en relevant beeld krijgt van je niveau, ervaringen, vaardigheden, kennis en persoonlijkheid. Het CV is je visitekaartje waarin staat beschreven wie je bent en wat je kwaliteiten zijn.

De basis van een sollicitatie

Een recruiter wil graag weten of je de geschikte kandidaat bent en waarom je interesse uitgaat naar hun bedrijf. Je interesse maak je vooral bekend in je sollicitatiebrief. Waarom jij geschikt bent, laat je het beste zien met je CV.

Het CV is het eerste waar recruiters naar kijken bij het selecteren van sollicitanten. Het curriculum vitae is dus nog steeds de basis van iedere sollicitatie en moet daarom de recruiter precies vertellen wat hij wil weten: of jij de geschikte kandidaat bent voor de functie.

Een CV bevat alleen feiten: opleiding(en), (werk)ervaring, vaardigheden, kwaliteiten en nevenactiviteiten of hobby’s. Je begint met het opstellen van een basis-CV, die je vervolgens voor iedere sollicitatie aanpast.

Wat is jou unique selling point

Bij het doornemen van de CV’s let de recruiter op hoe jouw opgedane ervaring opweegt tegenover de andere sollicitanten, hoe snel je ingewerkt kan worden en hoe goed je binnen het huidige team zult passen. Als (bijna) afgestudeerde is het belangrijk dat je onthoudt dat werkgevers geen studenten in dienst nemen, maar young professionals.

Laat daarom met je CV zien wat jij op dit moment voor een werkgever kunt betekenen. Wat maakt jouw uniek? Welke combinatie van vaardigheden, ervaringen en persoonlijkheid maakt dat jij toegevoegde waarde bent voor het bedrijf. Voor welk probleem ben jij de oplossing?

Show, don't tell

Maar hoe breng je over dat je geschikt bent voor de functie? Niet door het te “vertellen”, maar door het te laten “zien”. Met bewijzen van je kwaliteiten en vaardigheden. Bewijzen in de vorm van resultaten die je hebt behaald, prijzen die je hebt gewonnen of een promotie die je hebt gemaakt.

Geef daarom in je CV voorbeelden van projecten waaraan je hebt gewerkt. Leg uit wat je rol was en welke resultaten behaald zijn. Met de STAR-methode kun je dat op een korte en krachtige manier overbrengen. Met deze methode leg je namelijk systematisch uit hoe je iets hebt gedaan en wat het resultaat was.

Testimonials

Iedereen kan over zichzelf wel zeggen hoe goed hij of zij is, maar hoe geloofwaardig komt dat over. Het wordt een ander verhaal wanneer iemand anders dat over jou zegt. Een testimonial waarin bijvoorbeeld een oud-collega of leidinggevende vertelt hoe goed jij bent, is het meest impactvolle bewijs.

Dus in plaats van in je CV te zetten dat referenties op aanvraag beschikbaar zijn, kun je bijvoorbeeld de recommendations van je LinkedIn-profiel verwerken in je CV. Zo wordt meteen ook je persoonlijkheid en je inzet overgebracht.

Vacatures in

ICT
Finance
Management
Techniek
Juridisch
Gezondheidszorg