Registreren

Zoek

5 Tips tegen sollicitatieangst

Peter SchwankWebredacteur
Deel deze pagina

De meeste personen die solliciteren hebben er wel eens last van gehad: sollicitatieangst. Sollicitatieangst neemt verschillende vormen aan. Sommige hebben last van ‘gezonde’ zenuwen bij het versturen van een sollicitatiebrief terwijl andere in paniek raken tijdens een sollicitatiegesprek. Om ervoor te zorgen dat het verloop van je sollicitatieprocedure niet belemmert wordt door angst, staan in dit artikel een vijftal praktische tips.

Tip 1: Accepteren

De belangrijkste tip is ongetwijfeld het accepteren van je angst. Solliciteren is altijd spannend. Iedereen die solliciteert zal angst, twijfels en zenuwen ervaren. Recruiters herkennen dit omdat zij zelf ook ooit hebben gesolliciteerd. Het is een normale menselijke reactie op een spannend proces. Je gaat hier het effectiefst mee om door het gevoel te accepteren. Hierdoor zal het gevoel in intensiteit eerst wat toenemen maar gaandeweg zal het gegarandeerd afnemen.

Tip 2: Benoemen

Bij veel sollicitanten helpt het om aan het begin van een sollicitatiegesprek hun spanning te benoemen. Hierdoor wegen (mogelijke) foutjes minder zwaar op je bewustzijn en worden de scherpe randjes van een sollicitatiegesprek er af gehaald.

Tip 3: Ademen

Ademhaling en angst hebben grote invloed op elkaar. In een rustige gemoedstoestand zal iemand rustig ademen. Terwijl iemand die in de stress schiet juist sneller zal ademen. Deze natuurlijke reactie kan je gebruiken om tijdens een sollicitatiegesprek beter te presteren. Wanneer je gespannen een gesprek in gaat is het belangrijk je ademhaling te reguleren. Hierdoor geef je je onderbewustzijn het gevoel de situatie de baas te zijn, waardoor je na verloop van tijd automatisch minder gespannen zal worden.

Tip 4: Powerpose

Powerposes zijn houdingen die je groter maken en je stevig op de grond zetten. Door vlak voor een gesprek een powerpose aan te nemen, geef je op een natuurlijke manier je zelfvertrouwen een boost. Door dit te combineren met het reguleren van je ademhalen zul je merken dat een groot gedeelte van je spanning weg zal vallen.

Tip 5: Oefenen

Het is een open deur: maar het oefenen van sollicitatiegesprekken is goud waard. Je krijgt een beter inzicht in wat je te wachten staat en wat jij aan je gesprekspartner wil overbrengen. Met elke oefening zal je merken dat je meer controle krijgt over de situatie. Deze controle zal vanzelfsprekend je angst verminderen.

Gratis workshop: Vol vertrouwen je sollicitatie in!

Wil jij jouw volgende sollicitatiegesprek zonder twijfels en onzekerheden in gaan? Schrijf je dan nu GRATIS in voor de workshop: Energiek en vol vertrouwen je sollicitatie in!, tijdens De Nederlandse Carrièredagen op 17 en 18 november in de Werkspoorkathedraal te Utrecht.