Hoe positioneer jij je op de arbeidsmarkt?

Op een flexibele arbeidsmarkt is het de kunst om jezelf goed neer te zetten en op te vallen tussen de duizenden andere sollicitanten. Het is een arbeidsmarkt die je dwingt om weer zelf de leiding te nemen over je loopbaan. Je carrièrekansen kun je vergroten door jezelf te specialiseren en flink te investeren in je eigen netwerk.

Om jezelf goed op de arbeidsmarkt te zetten, moet je jezelf profileren. Dat doe je door te laten zien wie je bent, waar jij voor staat en waar jij goed in bent. Maar ook door naar voren te brengen wat jij voor een werkgever kunt betekenen. Daarbij is het wel belangrijk dat je zelf gelooft in je eigen vaardigheden en capaciteiten. Dan pas kun je jezelf goed presenteren aan potentiële werkgevers.

Specialisten hebben de toekomst

Met de huidige arbeidsmarkt zijn Wikipedia en Google de grootste concurrenten voor de generalisten, aldus Lynda Gratton (hoogleraar London Business School). Nu en in de toekomst zal er namelijk meer en meer behoefte zijn aan specialisten dan aan generalisten. Focus daarom op zaken waar je enthousiast van wordt.

Ontdek wat jouw passie is, wat jou inspireert. Weet wat datgene precies is om je daar verder in te ontwikkelen. Door het volgen van diverse trainingen, cursussen en workshops kun je jezelf gaan specialiseren. Omscholing wordt ook steeds belangrijker om zo van het ene schaarse specialisme naar een ander schaars specialisme over te stappen.

Opvallen op de arbeidsmarkt

Wanneer je je hebt gespecialiseerd is het van belang om jezelf goed op de arbeidsmarkt te zetten. Maar hoe zorg je dat je opvalt tussen de duizenden andere kandidaten? Opvallen doe je door aanwezig te zijn. Dat kan eenvoudig online door het maken van bijvoorbeeld een blog. Maar ook door je kennis en ervaring te delen via social media kanalen.

Daarnaast wordt je eigen netwerk nog belangrijker. Volgens Lynda Gratton is op een flexibele arbeidsmarkt een goed netwerk van levensbelang. Het is dus verstandig om veel tijd te steken in het onderhouden van je eigen netwerk. Het goed onderhouden van je netwerk zal je carrière zeker verder helpen.

Onderscheiden tijdens sollicitatie

Wanneer je bij een potentiële werkgever bent opgevallen en je op sollicitatiegesprek mag komen, dien je je goed te kunnen onderscheiden van de andere sollicitanten. Maar hoe doe je dat? Door te bedenken hoe jij de oplossing bent voor het probleem van de betreffende werkgever.

Wat maakt jou uniek in termen van kwaliteiten, vaardigheden en prestaties. Verplaats jezelf ook eens in de positie van de werkgever. Zij willen namelijk graag weten wat je voor hen kunt betekenen en niet zozeer wat jij allemaal voor een andere organisatie hebt gedaan. Op deze manier laat je een goede indruk achter bij de werkgever.

Bekijk de presentatie van Lynda Gratton tijdens TEDX London Business School

Vacatures in

ICT
Finance
Management
Techniek
Juridisch
Gezondheidszorg