Terwijl we in het dagelijks leven onbewust netwerkgesprekken voeren over alledaagse zaken, vinden we het vaak moeilijk om een carrière gerelateerd netwerkgesprek aan te gaan. Terwijl je met een goede voorbereiding leuke en interessante gesprekken kunt hebben, die wellicht leiden naar jouw droombaan.
Netwerken is niet veel anders dan interactie tussen mensen om een relatie op te bouwen op basis van gedeelde interesses. Met als doel om op de korte of op de lange termijn iets voor elkaar te kunnen betekenen.
Netwerken hoef je dus niet groter te maken dan het is. Maar daarin schuilt ook weer de grootste valkuil. Dat je namelijk zonder doel en voorbereiding een netwerkgesprek aangaat. Maak daarom wel een plan voordat je gaat netwerken. De mensen merken dat jij je hebt voorbereid en zullen dit ook waarderen.
1. Oriëntatiefase
Dit is de fase waarin je een gesprek met iemand aanknoopt. Je stelt je aan elkaar voor en praat meestal kort over een algemeen onderwerp.
2. Introductiefase
Tijdens deze fase introduceer je jezelf en ontdek je wat je voor elkaar kan betekenen.
3. Vraagfase
In deze fase stel je elkaar vragen en deel je ervaringen. Op deze manier kom je achter elkaars gedeelde interesses.
4. Afsluitfase
Dit is de fase waarin je het gesprek afsluit door je gesprekspartner te bedanken en de contactgegevens uit te wisselen.
Tijdens een netwerkgesprek kun je in de introductiefase een elevator pitch houden om kort uit te leggen wie je bent, wat je kan en wat jij voor de ander kan betekenen. Voor het maken van een elevator pitch kun je gebruikmaken van de STAR-methode.
Bij netwerken gaat het om wederkerigheid. Voor wat, hoort wat. Zorg er dus voor dat ook je gesprekspartner iets aan het netwerkgesprek heeft. Ga daarom op zoek naar gemeenschappelijke punten.
Daarnaast is het belangrijk dat je eerst geeft voordat je neemt. Start met geven zonder er iets voor terug te verwachten. Mensen zijn namelijk automatisch geneigd om iets terug te doen wanneer zij iets hebben gekregen.
Naast wederkerigheid is het ook belangrijk om aan follow up te doen na een interessant netwerkgesprek. Zonder follow up is het netwerkgesprek zinloos. Stuur bijvoorbeeld na het gesprek een mail om te bedanken of bel om een vervolgafspraak te maken.
Hoe moeilijk het soms ook is, maar blijf voor jezelf tijdens het netwerken. Wees wie je bent en probeer niet je anders voor te doen. Straal juist uit wat je te bieden hebt.