Als werksfeercoach weet Carina Braams hoe belangrijk een goede werksfeer is. Toch is wat we verstaan onder een goede werksfeer niet voor iedereen hetzelfde. "Het is heel persoonlijk, wat de een als een prettige werksfeer ervaart kan voor een ander helemaal niet werken."
"Het zit vaak in meerdere, soms maar kleine, dingen", zegt Carina Braams als je haar vraagt om werksfeer te definiëren. "Maar met elkaar zorgt het ervoor dat je blij wordt van wat je doet. Ik denk dat iedereen een eigen energiebron heeft, dat maakt dat je in je werk gemotiveerd en bevlogen bent."
Niet alleen voor werknemers, maar ook voor werkgevers is het van belang dat de werksfeer goed is. Bevlogen mensen draaien vele malen meer omzet, zo blijkt uit onderzoek. "Er is ooit berekend dat ongemotiveerde werkgevers het bedrijfsleven 15 miljard per jaar kost. Een gigantisch bedrag. Dus het is zeker aan te raden om als werkgever verder te kijken dan alleen het cv en capaciteiten van een sollicitant. Of iemand binnen het team past is minstens zo waardevol."
Een misvatting is dat werksfeer alleen maar om gezelligheid draait. "Vooral bij werkgevers", merkt Carina. "Die denken dan door een personeelsfeest te geven alle medewerkers tevreden te stellen. Maar daar gaat het niet alleen om. Mensen vinden het ook prettig als er iets van ze verlangd wordt en ze moeten presteren."
Een prachtig voorbeeld is adviesbureau &Samhoud, dat is uitgeroepen tot beste werkgever. "Werknemers worden daar elk half jaar beoordeeld en je mag alleen blijven met een score van een acht of hoger. Dat is best hard, maar het laat wel zien dat we ervan houden om uitgedaagd te worden, mits daar de juiste beloning tegenover staat."
Carina Braams meent dat je zelf ook invloed hebt op een goede werksfeer. Volgens Carina kunnen de onderstaande tips het verschil maken.
Ondanks dat een goede werksfeer gebaseerd is op een gevoel, is Carina wel van mening dat je al vooraf kan inschatten of een bedrijf bij je past. "Door een beetje onderzoek te doen, krijg je vaak al een aardig goed beeld. Je hebt LinkedIn, Facebook, Twitter, waardoor je kan zien wat voor een soort mensen er nog meer werken binnen een bedrijf. Vaak voel je je prettig bij gelijkgestemden."
Jonge sollicitanten selecteren hun toekomstige baan op functie inhoud, werksfeer binnen het bedrijf en salaris. Zo blijkt uit onderzoek onder de bezoekers van De Nationale Carrièrebeurs 2012.