Veel mensen staan er niet bij stil hoe recruiters te werk gaan. Maar tegenwoordig maken recruiters steeds meer gebruik van vacaturesites of platformen zoals LinkedIn. Om hun vacatures te delen en om nieuwe medewerkers te vinden. Social media is in deze tijd dus niet meer weg te denken. Zorg er dus voor dat recruiters je vinden op social media!
Vul je social media-profielen zo compleet mogelijk in met concrete informatie over wat je hebt gedaan en over welke kennis je beschikt. Wees ook bewust dat recruiters zoektermen gebruiken die jouw achtergrond, kennis en interesses beschrijven. Verwerk deze termen in je profiel.
Maak via social media kenbaar dat je op zoek bent naar een baan. Verwerk woorden en termen als op zoek naar, nieuwe uitdaging en werkzoekend in je profiel. Uiteraard is het verstandig om ook aan te geven in welk vakgebied en regio je een baan zoekt.
Volg op social media organisaties uit je vakgebied. Kijk vooral ook om organisaties te volgen waar je graag zou willen werken. Reageer op de updates van deze organisaties en probeer zo interactie aan te gaan. Laat jezelf zien door te reageren op updates van deze organisaties.
Deel informatie en artikelen die interessant zijn in jouw vakgebied. Denk er wel aan dat je alleen informatie en nieuws deelt waar jouw netwerk echt wat aan heeft. Creëer ook zelf content en verspreid deze via je profielen.
Na het aanmaken van je social media-profielen is het de kunst om met regelmaat actief te zijn. Update regelmatig je profielen zodat werkgevers altijd de meeste recente informatie over je kunnen lezen. Geef commentaar op stellingen of stel zelf een vraag aan je volgers en connecties. Word lid ook van relevante groepen en doe mee aan discussies.