Als student of starter op de arbeidsmarkt voel je je misschien alles behalve een expert. Toch ben je er een. Jouw combinatie van levenservaring, opleiding en netwerk is uniek. Twitter is het ultieme medium om je met deze unieke kennis te profileren.
Twitteren is in maximaal 140 karakters vertellen wat je bezig houdt. Maar wat is interessant genoeg om met de wereld te delen? Als je begint met Twitteren moet je over deze drempel heen. Het helpt om te bedenken hoe je jezelf wilt presenteren en met welke onderwerpen je geassocieerd wilt worden. Tweet bijvoorbeeld jouw mening over een boek, de vorderingen in je onderzoek, een link naar je blog of een evenement waar je naartoe gaat.
Alex Fernando schrijft in zijn blog "Waarom Twitter kut is": "Maar de schaamteloze megalomanie van de vele duizenden twitteraars die de hele dag niets anders doen dan hun volgers deel te maken van hun geestdodend saaie leven, irriteert me mateloos." Dit is veel geuite kritiek op Twitter en het klopt dat sommige Tweeps, vooral jongeren, het schoolpleingesprek nogal eens onvermoeid doorzetten op Twitter. Het speelt uiteraard een rol wat je met Twitter wilt bereiken, maar houdt in gedachten dat al jouw updates openbaar zijn en dat Google nooit iets vergeet!
Een aantal mensen dat jij volgt zal jou terug volgen, maar voor meer volgers moet je aan het werk. Zorg dat jouw Tweets een beeld schetsen van jouw persoon en veelzijdigheid, zodat je volgers aantrekt met gemeenschappelijke interesses. Je kunt jouw zichtbaarheid op Twitter ook vergroten door in te springen op ‘trending topics’ of deel te nemen aan discussies.
Feedback op anderen is ook een mogelijkheid om jouw expertise te laten gelden. Wees daarbij vriendelijk en negeer nooit directe vragen. ‘Online arrogantie’ draagt niet bij aan je gunfactor.
Naast kwaliteit speelt ook de kwantiteit van jouw Tweets een rol. Probeer een regelmatige berichtenstroom op gang te brengen, door bijvoorbeeld dagelijks iets van je te laten horen. Je zult zien dat je, naarmate je vaker Twittert, vanzelf meer volgers krijgt.
Zorg dat je Tweets naast inhoudelijk ook visueel aantrekkelijk zijn. Drukke Tweets met veel links, hashtags en mentions worden door het oog gemakkelijk ‘overgeslagen’ op de tijdlijn. Plaats je link en/of hashtag bij voorkeur aan het einde van je Tweet en gebruik er niet meer dan twee.
Ook helder taalgebruik is een aanrader. Ingewikkeld vakjargon klinkt misschien interessant, maar eenvoudig te herkennen woorden en vloeiende zinnen worden veel sneller opgepikt in de eindeloze informatiestroom van de tijdlijn. Uiteindelijk wil je dat jouw Tweet gelezen wordt!
Twitter biedt de unieke mogelijkheid om mensen aan te spreken waar je in real-live niet zo snel mee in contact komt, zoals de auteur van je favoriete blog of een specialist op jouw vakgebied. Door middel van een ‘mention’ kun je hem een compliment maken of een vraag stellen. De meeste Twitteraars blijken bereid om snel te reageren; 140 karakters zijn immers een kleine moeite!
Ieder begin is moeilijk, maar als je doorzet zul je merken dat je met Twitter een waardevol netwerk kunt opbouwen. Je zou niet de eerste zijn die zichzelf zo in de kijker speelt voor een geweldige baan!
#Hashtags
Hashtags worden gebruikt om bepaalde keywords of onderwerpen in een Tweet uit te lichten en berichten te categoriseren. De hashtag functioneert als filter: als je erop klikt zie je alle berichten waar die term in voorkomt. Iedereen mag hashtags introduceren en iedereen mag ze overnemen. Populaire hashtags worden ‘trending topics’. Daarnaast kun je een hashtag ook bij wijze van smiley (#asif) of bij wijze van ‘in je vuist gemompelde’ opmerking (#alsofmijdatwatinteresseert) gebruiken, maar deze worden minder snel door anderen overgenomen.
Thijs Zonneveld
Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) is sportjournalist en schrijft diverse columns. Thijs gebruikt Twitter o.a. voor contact met zijn lezers en de promotie van zijn initiatief #diebergkomter (@diebergkomter).
"Ik gebruik Twitter alleen professioneel, mensen hoeven niet te weten wat er iedere avond op mijn bord ligt. Het medium leent zich perfect om contact te houden met lezers of geïnteresseerden: het is laagdrempelig, direct en makkelijk te gebruiken. Verder doe ik niet aan regels in mijn Tweets: er zit geen marketingbeleid achter. Ik schrijf wat ik wil, ik doe wat ik wil, en wanneer ik het wil. Een goede Tweet is er volgens mij eentje die prikkelt. Vooral bij columns over onderwerpen waarmee je veel mensen raakt loopt het soms storm qua reacties. Wat ik wel probeer (lukt lang niet altijd) is te antwoorden op directe vragen – interactie is belangrijk."