Wanneer je solliciteert op een vacature zal 80% van de werkgevers je via Google of LinkedIn opzoeken. Wat zij vervolgens aantreffen, kan je maken of breken. Het is dan ook belangrijk om jezelf online zo te profileren opdat je gevonden wordt door je (nieuwe) werkgever zoals jij gevonden wilt worden. Daarnaast kun je zelf via social media vacatures zoeken of in contact komen met mensen die het werk doen dat jij graag wilt. Zet je social media goed in, dan helpt het je bij het vinden van een baan.
Bedrijven zetten steeds meer social media in om nieuw personeel te werven. Uit onderzoek van Unique i.s.m. TNO blijkt dat 47% van de MKB’ers en 60% van de grootbedrijven social media gebruikt voor personeelswerving. LinkedIn is daarbij het meest populaire medium gevolgd door Twitter en Facebook.
Hoogste tijd om je via de online profielen te presenteren aan werkgevers. Begin eerst met te kijken wat er nu al op internet over jou te vinden is. Google jezelf eens en zie wat er naar voren komt.
Bekijk de zoekresultaten goed, want die kunnen je maken of breken. Staan er gegevens die je liever niet meer terug wilt zien, dan kun je proberen om die gegevens te laten verwijderen uit Google. Let ook op dat niemand anders onder jou naam berichten plaatst of leugens over jou verspreidt.
Bij het juist inzetten helpt je online identiteit je een reputatie als expert op te bouwen. Via social media kun jij je talenten, expertise en je karakter zichtbaar maken voor potentiële werkgevers.
Recruiters zien jou online profiel(en) als een advertentie van jou. Bij het bekijken van jou profiel zoekt de recruiter vooral naar jouw toegevoegde waarde. Daarbij zijn geloofwaardigheid en betrouwbaarheid erg belangrijk.
Bij online profilering moet je goed bedenken wat jij wilt dat een recruiter van jou op internet mag vinden. Zorg ervoor dat je profiel volledig is ingevuld en gebruik keywords die relevant zijn voor de functie die je zoekt. Hierdoor kom je sneller naar voren bij de zoekresultaten van werkgevers. En ook voor online geldt, blijf vooral jezelf.
Naast dat recruiters social media veelvuldig inzetten om sollicitanten te screenen, kun jij ook zelf op zoek gaan naar banen die via social media worden aangeboden. Zo wordt er in Nederland bijvoorbeeld via Twitter dagelijks zo’n 2.500 vacatures verspreid!
De mensen die het werk doen dat jij wilt gaan doen, weten als eerste wanneer er een vacature is. Met social media kun jij in contact komen met deze personen. Weet jij bij welk bedrijf je wilt werken dan kun je bijvoorbeeld via LinkedIn contact zoeken met de medewerkers van de betreffende organisatie.
Of heb jij al een idee wat voor functie jij wilt uitvoeren, dan kun je bijvoorbeeld met Twitter op zoek gaan naar vacatures. Dit doe je door in de search functie van Twitter hashtag en de titel van de functie in te vullen, bijvoorbeeld #marketeer.
Omdat Facebook vooral privé gebruikt wordt, denk je niet snel aan om via dit kanaal contact te zoeken met potentiële werkgevers. Toch hebben veel bedrijven een Facebook-pagina. Door bedrijven te volgen waar jouw interesse naar uitgaat, blijf je op de hoogte van de laatste nieuwtjes en vacatures. Het is ook een goede manier om de werkgever te leren kennen.