Waarom zouden recruiters jou een contract moeten aanbieden? Wat is jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf? En hoe breng je dat over? Met de huidige arbeidsmarkt moet je jezelf goed onderscheiden. Deze 6 tips helpen je op weg!
Doe goed onderzoek naar het bedrijf. Probeer een zo goed mogelijk beeld te vormen door de website te bekijken en jaarverslagen, pers- en nieuwsberichten te lezen. Volg ook het bedrijf op social media. Probeer er achter te komen wat het bedrijf doet en waarom. Maar ook wat het bedrijf in het verleden heeft gedaan en wat de toekomststrategie is. En hoe de cultuur binnen het bedrijf is. Door je goed in een bedrijf te verdiepen, laat je zien dat je oprecht geïnteresseerd bent.
Schrijf een sollicitatiebrief en een curriculum vitae op maat. Werkgevers zitten niet op jouw hele levensverhaal te wachten. Ze willen alleen weten wat voor hen van belang is. Leg dus uit wat jouw bijdrage is: wat breng je mee dat het bedrijf kan gebruiken? Pas daarom je brief en CV bij iedere sollicitatie aan.
Je social media-profielen kun je gebruiken als portfolio tijdens het solliciteren. LinkedIn, Twitter, Facebook, Pinterest en YouTube zijn ideaal om je werk, je kennis en kunde te profileren. Recruiters googlen iedere sollicitant. Houd daar dus rekening mee! Zorg ervoor dat je profielen professioneel ingericht zijn. Denk daarbij goed na over hoe jij wilt dat de recruiter jou ziet
Maak elke sollicitatie persoonlijk. Schrijf geen standaard sollicitatiebrief en CV. Vertel ook niet steeds hetzelfde verhaal tijdens sollicitatiegesprekken. Zorg ervoor dat je een goede basis hebt, die je bij iedere sollicitatie aanvult en afstemt op het bedrijf en de functie.
Laat zien wie je bent! Bij een sollicitatie is het niet alleen belangrijk dat je over de juiste vaardigheden, kennis en ervaring beschikt, maar ook of je binnen het team past. Laat je persoonlijkheid naar voren komen tijdens het solliciteren. Ga niet overdrijven, maar blijf jezelf!
Iets wat veel sollicitanten nog vaak vergeten: de follow-up. Blijf in beeld bij een werkgever door na te bellen en te vragen of je sollicitatie in goede orde is ontvangen. Of een mail sturen om te bedanken voor het prettige sollicitatiegesprek. Sterker nog, voor je gaat solliciteren het bedrijf eerst bellen. Werkgevers zien graag kandidaten die het initiatief nemen.