Zal solliciteren via Whatsapp algemeen geaccepteerd worden? Of is dit het jaar dat video-solliciteren door recruiters volledig omarmd wordt? Net als elk jaar zal ook dit jaar gekenmerkt worden door een aantal sollicitatietrends. Om je te helpen met het vinden van een baan, voorspellen we een aantal sollicitatietrends en geven we tips hoe je hier gebruik van kan maken.
Er zullen aankomend jaar minder algemene CV’s geschreven worden. Het zal steeds vaker voorkomen dat sollicitanten voor elke vacature een aparte CV maken. Er is namelijk een groeiend besef dat er alleen voor de functie relevante informatie op een CV hoeft te staan. Wanneer je bijvoorbeeld bij de marketing afdeling van een warenhuis solliciteert, is je vroegere bijbaan als verkoper in een schoenenwinkel niet relevant om te vermelden. Als je echter solliciteert bij de marketing afdeling van een merk sportschoenen is deze bijbaan wel relevant.
De meeste sollicitanten hebben tegenwoordig een LinkedIn-profiel. Dit social medium geeft gebruikers de mogelijkheid om hun gehele loopbaan te publiceren. Een gevolg hiervan is dat het steeds minder noodzakelijk is om je hele carrière op je CV te vermelden. We voorspellen dat het algemeen aanvaard wordt dat social media profielen aanvullingen zijn op het CV. Ondernemende sollicitanten maken hier gebruik van door op hun CV een link naar hun social media te plaatsen.
Steeds meer bedrijven realiseren zich dat het niet gebruiken van Whatsapp een gemiste kans is. Sollicitanten kunnen via de app op een laagdrempelige manier met recruiters in contact komen om de sollicitatieprocedure te beginnen. Het aantal bedrijven wat Whatsapp gebruikt in de sollicitatieprocedure zal blijven toenemen. We voorspellen dan ook dat Whatsapp een steeds grotere rol zal gaan spelen tijdens het solliciteren.
In de zoektocht naar nieuw talent zullen bedrijven steeds vaker het eigen personeel inzetten. De mogelijkheden van social media zorgen ervoor dat dit goedkoper en effectiever is dan traditioneel werven. Daarnaast kennen medewerkers het bedrijf en de bedrijfscultuur vaak het best. Zij kunnen hierdoor goed inschatten welke bekenden gekwalificeerd zijn voor de functie en goed binnen het bedrijf passen. Als sollicitant is het belangrijker dan ooit om zowel on- als offline te netwerken.
Sollicitatiegesprekken zijn voor bedrijven tijdrovende bezigheden. Het is dan ook niet vreemd dat solliciteren via videogesprekken steeds populairder wordt. We voorspellen dat een record aantal bedrijven video-sollicitatiegesprekken gaan houden. Voor sollicitanten is het belangrijker dan ooit om bekend te worden met deze innovatieve manier van solliciteren.